Учебната програма по учебна дисциплина „Антикризисен мениджмънт в туризма” е предназначена за студентите от специалност „Туризъм” в четвърти курс, осми семестър, задочно обучение, обучаващи се в образователно-квалификационна степен „БАКАЛАВЪР” в Университет „Проф. д-р Асен Златаров” – Бургас. Учебната дисциплина е вписана в списък 6 от избираемите дисциплини.

Проблемът за създаване на ефективно антикризисно управление в туризма е сложен от практическа гледна точка, но и жизненоважно за оцеляването и функционирането на туристическите предприятия. Понятието „криза“ се свързва с бедствие, което е пов-ратна точка в туристическата организация, която коренно променя ситуацията, но води до открития и разработване на нови стратегии. Управлението на кризи в туризма е не-разделна част от оперативното и стратегическото управление на всяка бизнес органи-зация и от управлението на социално-икономическата система.

Основополагащата цел на учебната програма е насочена към усвояване същността и подходящите управленски политики, стратегии и действия, свързани с противодействие на неблагоприятните изменения на средата. Крайната цел от обучението е студентите да прилагат усвоените общотеоретични и специализирани знания и умения и професионални компетенции за различните аспекти и избягване на кризисни ситуации в туризма или минимизиране на неблагоприятните ефекти от вече реализирала се кризисна ситуация чрез предприемане на антикризисни управленски действия..

Образователното съдържание способства за идентифициране на кризи на продуктово, фирмено, секторно и национално равнище. Отделя се внимание на ролята на мениджъра при диагностика на кризисните ситуации. Запознаването с подходящи политики, стратегии и действия за предотвратяване на фирмени кризи подпомага изграждане на система от учения и компетенции за извършване на мониторинг и превенция от кризи.

Задачите, свързани с реализирането на изведената основополагаща цел, са:

▪ да се изведат целите и задачите на самостоятелната учебна дисциплина, обуславя-ща процеса на професионално образование на студентите по туризъм;

▪ да се обоснове систематизирането на научното съдържание на дисциплината;

да се представят общотеоретичните въпроси, отнасящи се до антикризисните мерки при управлението на туризма и като самостоятелна учебна дисциплина, обуславяща процеса на професионално образование на студентите.

да се формира система от знания, практически умения за работа и професионални способности за управление процесите на криза в стопанската организация.

Предварителни изисквания към подготовката на студентите:

познават основните научни понятия и дефиниции в сферата на туризма.

имат базисни знания и умения в областта на туризма, съобразно изучаваните управленски и икономически учебни дисциплини през учебните години.

Очакваните резултати от успешно завършилите обучението са:

     1. ще знаят:

основните понятия, дефиниции и характерните особености за концепцията за антикризисния мениджмънт в туризма;

основните управленски антикризисни стратегии в туристическото развитие;                          теорията и практиката на вътрешно и външно управление на кризи;

основните мерки за прилагане на антикризисен мениджмънт.

да редуцират, ограничават и елиминират негативните последици при криза.

2. ще могат:

да обосноват предпоставките и причините за възникване на кризи в туристическото предприятие;

да характеризират стратегическата взаимовръзка на антикризисния мениджмънт с туристическата организация;

да прилагат организационни, правни, финансови и управленски механизми антикризисно управление на организация;

да организира и извършва финансово оздравяване на предприятието;

да могат своевременно и точно да идентифицират, диагностицират и оценяват многообразието от рискове;

да използва и прилага методи за диагностициране на фалит и регулиране на трудовите отношения в кризисно предприятие.

    Учебната дисциплина „Икономика на хотела и ресторанта“ е предназначена за студентите от специалност „Туризъм“, редовна форма на обучение, образователно-квалификационна степен „Бакалавър”.

Основната цел на обучението е да запознае студентите и формира система от знания и умения за основните положения на икономиката и управлението на хотелиерството и ресторантьорството, както и да създаде практически умения за управлението на малки и средни хотелиерски и ресторантьорски предприятия.

Предмет  на  дисциплината  са икономическите  закономерности,  процеси, взаимоотношения и взаимодействия в хотелиерското и ресторантьорското предприятие. Изучават се съдържанието, особеностите, показателите и методите за анализ и оценка  на  икономическата  дейност  на  хотели и ресторанти. В семинарните занятия се разглеждат примери и решават казуси от практиката на икономиката на конкретни хотелиерски и ресторантьорски обекти.

Чрез дисциплината се създават и усвояват умения за анализ и оценка на икономическото състояние на хотелиерското и ресторантьорското предприятие, на чиято база обосновано да се вземат решения по отношение на нейното бъдещо икономическо развитие. Обучението формира професионална нагласа за непрекъснатото измерване, анализиране и управление на основни икономически показатели на фирмено равнище в хотела и ресторанта, даващи достоверна информация за икономическото състояние на предприятието и позволяващо да се формират ефективни управленски решения.