Учебната дисциплина е предназначена за студентите от специалност „ТУРИЗЪМ” първи курс, втори семестър, редовно обучение, обучаващи се в образователно-квалификационна степен „БАКАЛАВЪР” към факултет по „Обществени науки” на Университет „Проф. д-р Асен Златаров” – Бургас. Учебната програма дидактически характеризира дизайна на подбраното и структурирано образователно съдържание на учебната дисциплина „Екскурзоводство”. Нейната актуалност се обуславя от належащата нужда за конструиране, изграждане и аргументиране на теоретико-емпиричните основи на екскурзоводството като научна област в системата на туристическите науки. Ефективното реализиране и извършване на екскурзоводската услуга в туризма при придружено (escorted tours) туристическо (индивидуално или групово) пътуване в страната или чужбина изисква присъствието на професионално подготвено лице. Туристическият екскурзовод пътува заедно с екскурзиантите и изпълнява основните технологични изисквания и действия за осъществяване на качествено екскурзоводско обслужване.
Настоящата учебна програма в своето концептуално проектиране относно професионалното образование на бъдещите екскурзоводи в сферата на туризма стъпва върху предложената стандартизация на Европейския комитет (стандарт БДС ЕN 15565:2008) за унифицираност на екскурзоводската професия в рамките на ЕС. Систематизираното образователно съдържание в учебната програма обхваща изясняването на предикативните, методически и технологически основи на туристическото екскурзоводство.
Основополагащата цел на учебната програма е запознаване, изясняване, усвояване и формиране у студентите на знания, базова компетентност, отношение и опит, относно теорията и практиката на туристическата екскурзоводска дейност и екскурзоводската професия. Концептуалната насоченост е да създаде практически умения и нагласи за извършване на професионален труд като туристически екскурзоводи в международния и вътрешен туризъм.
Задачите, свързани с реализирането на тази цел, са:
▪ Да представи педагого-андрагогически детерминанти на туристическото екскурзоводство като учебна дисциплина, обуславящи процеса на професионално образование на студентите от специалност „Туризъм” във висшето училище;
▪ Да обоснове научно съдържанието и систематизирането на теорията, методиката, прагматиката и технологията на туристическото екскурзоводство и професията на екскурзовода като научна област в сферата на туристическото познание;
▪ Да разкрие туристическото екскурзоводство като самостоятелно обособена туристическа услуга и да извърши систематизиране и структуриране на отделните модели, форми и видове екскурзоводско обслужване, което предпоставя теоретико-технологичното разгръщане и практическо развитие на екскурзоводската дейност в туристическата сфера;
▪ Да разработи, обясни и аргументира методическата специфика, своеобразност и инструментариум при планиране, оптимизиране, организиране, функциониране и управление на провежданите туристически екскурзии, съставянето и представянето на екскурзоводската реч или беседа от екскурзовода, съобразно тематичните особености на посещаваните туристически обекти;
▪ Да изясни многоаспектността на професионалния екскурзоводски труд и системната структура на екскурзоводската професия като се базира на изходните постановки, формулирани в професиологията като наука за професиите.
Предварителни изисквания към основните знания и умения на студентите:
► Студентите имат натрупан личен опит като участници в туристически пътувания и придружени екскурзии.
► Студентите следва да имат познания в областта на туризма и формирани умения за разпознаване на туристическите ресурси съобразно изучаваните учебни дисциплини през първия семестър на първи курс.
► Студентите следва да имат опорни познания по история, география, литература, биология и др. получени в гимназиалния етап на образование.
Очакваните резултати след успешно завършване на курса по дисциплината, студентите следва да знаят и могат:
1. ще знаят:
Ø основните фактори и възможни закономерности при практическото реализиране на туристическата екскурзоводска услуга.
Ø особеностите на екскурзоводската професия
Ø как да подготвят, организират, и управляват придружена туристическа екскурзия;
Ø основните методически изисквания за подготовката и представянето на екскурзоводска реч или беседа;
Ø водещите технологични проекции в екскурзоводското обслужване
Ø основни прагматични дейности съпътстващи екскурзоводската услуга;
2. ще могат:
Ø да съставят хармонограма и хромограма на туристическата екскурзия;
Ø да разработват писмено и да представят екскурзоводска реч или беседа съобразно темата на туристическата екскурзия
Ø да проявяват ефективна култура на общуване и поведение с туристите;
Ø да осъществяват туристическо пътуване с различни възрастови екскурзоводски групи и транспортни средства;
Ø да организират развлекателни мероприятия .
Ø Да вземат решения при създадени конфликтни ситуации и да участват при уреждане на рекламации.
Учебната програма по фундаменталната туристическа наука и учебна дисциплина „География на туризма“ е предназначена за студентите от специалност „Туризъм” в първи курс, втори семестър, редовно обучение, обучаващи се в образователно-квалификационна степен „БАКАЛАВЪР” в Университет „Проф. д-р Асен Златаров” – Бургас.
Основополагащата цел на учебната програма е насочена към усвояване на основни познания от студентите за географските пространствени закономерности, регионализация, географско разпределение на туризма и влиянието на ресурсните териториални концентрации в отделните региони на света. Съсредоточеността на така изведената цел на обучение на студентите обхваща ориентирането и изграждането на теоретично обоснована систематизираност на географията на туризма спрямо осмислянето на съвременните перспективи и предизвикателства пред туризма и формирането на географска култура на студентите.
Крайната цел на обучението е студентите да прилагат усвоените общотеоретични и специализирани знания и умения и професионални компетенции при осъществяването на туристическите управленски дейности в сферата на свободното време.
Концептуалната насоченост на учебната програма се съсредоточава върху изясняване на определен кръг регионални географски въпроси, касаещи разбирането на генезиса, типологията, закономерностите в разпространението и териториално-функционалните връзки на туристическите ресурси и желанието на туристите за тяхното посещение.
Образователното съдържание в учебната програма е разпределено в няколко раздела. Към всеки раздел са посочени и темите на основното учебно съдържание.
Специално внимание се отделя на съвременното състояние на географията на туризма, туристическото регионознание, странознание и краезнание, както и на географското разпределение на туризма. По тази учебна дисциплина студентите се запознават с териториалните аспекти на туристическата ресурсология. Изучаваното образователно съдържание се съсредоточава върху географията на туризма в Европа. Разглеждат се основите на туристическата картография и видовете туристически карти.
Придобитите знания и умения по учебната дисциплина спомагат за изграждане на пълноценен образ за същността и значението на науката география на туризма.
Получената професионална компетентност е особено полезна за бъдещите специалисти - туроператори, турагенти, екскурзоводи, ресторантьори, хотелиери и пр., като база за усвояване на географски познания за пристигащите туристи в страната и международния туристопоток, както и при формиране на географска култура и географски компетенции.
Задачите, свързани с реализирането на изведената основополагаща цел, са:
▪ да се представят общотеоретичните въпроси, отнасящи се до географията на туризма и туристическите ресурси като самостоятелна учебна дисциплина, обуславящи процеса на професионално образование на студентите.
▪ да се обоснове систематизирането на научното съдържанието по учебната дисциплина като задължителна и основополагаща част в сферата на туристическото познание.
▪ да се познават природната среда , граници и туристическите ресурси в България.
Предварителни изисквания към подготовката на студентите:
► познават основните научни понятия и дефиниции в сферата на туризма.
► имат натрупан личен опит като посетители на разнообразни туристически ресурси.
► базисни знания и умения в областта на туризма съобразно изучаваните учебни дисциплини през първия семестър на учебната година.
► опорни познания в областта на: основите на туризма и туризмологията, туристическите ресурси, културноисторическо наследство и извършваната посредническа дейност и пр.
Очакваните резултати от успешно завършилите обучението са:
1. ще знаят:
Ø основните понятия, дефиниции и характерните особености на географията на туризма;
Ø географско разпределение на туризма в света;
Ø регионална география на туризма и особеностите на туристическите региони и субрегиони, туристическите страни и райони в Европа;
Ø видовете рекреакционно-туристически ресурси и значението им за туризма и за водещите туристически дестинации;
Ø съвременното състояние и тенденциите в развитието на географията на туризма в България;
2. ще могат:
Ø да обосноват същността на геграфията на туризма;
Ø да правят характеристика на даден туристически регион, страна, район (дестинация);
Ø да определят спецификите на регионалната география на туризма;
Ø да знаят характерните особености на туристическите ресурси и значението им за развитието на туризма;
Ø да правят връзка между географското разпределение на туризма, туристическите ресурси и развитието на определени видове туризъм;
Ø да знаят за някои по-популярни туристически ресурси на България;
Ø да сравняват по изведени показатели туристическите райони в България;
Ø да умеят да разпознават и работят с туристически карти.
|
|
Форми на обучение: Изучаването на дисциплината се осъществява в следните форми: 1. Лекции, в които се дават основните теоретични знания по разглежданите теми. По част от темите и подтемите, които могат да се изучават самостоятелно от учащите се, лекциите са въвеждащи. Те разкриват същността на въпросите, попадащи в обсега на темите и насочват към самостоятелна работа по препоръчаната литература. Успоредно с лекционния материал ще се провеждат и разисквания по теоретичните въпроси, решаване на задачи, свързани с практическото прилагане на разглежданите методи, методически похвати и казуси и др. 2. Консултации за изясняване на основни понятия и тематика по география на туризма насочват към специфичните им особености при тяхното усвояване, с оглед преодоляване на трудности при самостоятелната работа и др. 4. Самостоятелната работа на студентите се организира чрез консултации в приемните часове на преподавателя, практическа разработка, чрез комуникация по електронната поща, съвместна работа по научни и професионални задачи, покриването на текущи тестове по зададена тема от преподавателя, провеждащ упражненията и др. Методи на преподаване: В процеса на обучение се използват множество традиционни и съвременни интерактивни методи като: текстово теоретико-аналитично изложение, мултимедийни презентации, беседа, демонстрация, дискусия, решаване на казуси, творчески задания, преподаване с игрови елемент и др. Провокира се креативността и самостоятелно аналитично мислене, акцентира се както върху теоретичната подготовка, така също и върху практическото приложение на получените знания. Преподаването е предимно в дискусионна форма, за да се дава възможност на бъдещите млади специалисти да разсъждават, създават и споделят опит, мнение и знания с колектива. Методи на оценяване: изпит. |
|
Основната цел на курса е студентите да получат знания за принципите на функциониране на националната стопанска система, основните макроикономически проблеми, макроикономическите показатели, съвкупното търсене и съвкупното предлагане, макроикономическото равновесие, икономическите цикли, заетостта и безработицата, инфлацията, икономическия растеж, макроикономическите политики (фискална, парична, външноикономическа политика и политика на доходите).
В дисциплината „Макроикономика” се изучават принципите на функциониране на националната стопанска система в нейната цялостност, единство. Разглеждат се въпроси, свързани с макроикономическите измерители, националното производство, съвкупното търсене и съвкупното предлагане, макроикономическото равновесие, икономическите цикли, заетостта и безработицата, инфлацията, икономическия рас-теж, фискалната политика и държавният бюджет, пари и парична политика, политика на доходите, външноикономическа политика.
Курсът лекции е съобразен по тематика и обем с необходимостта студенитите да получат фундаментална икономическа подготовка с оглед надстройване на икономически знания с функционалните и отраслови икономически науки, които се изучават през останалите семестри на обучението.
Учебната дисциплина „Икономика на хотела и ресторанта“ е предназначена за студентите от специалност „Туризъм“, редовна форма на обучение, образователно-квалификационна степен „Бакалавър”.
Основната цел на обучението е да запознае студентите и формира система от знания и умения за основните положения на икономиката и управлението на хотелиерството и ресторантьорството, както и да създаде практически умения за управлението на малки и средни хотелиерски и ресторантьорски предприятия.