Основната цел на обучението е да  подготви специалисти в областта на туризма, с познания по проучвания и анализи на факторите с влияние върху риска в туризма, както и оценка и превенция на риска в туризма.

Чрез дисциплината се създават и усвояват умения за разбиране на различните типове риск в туризма, както и умението да се диагностицира и оцени, на чиято база да се управлява риска по ефективен начин. Разглеждат се основните видове рисокове – инвестиционен, пазарен, операционен, риск за сигурността и се предлагат методики за риск мениджмънт с ефективност на противодействието и оздравителния процес.

 

Основната цел на курса е студентите да получат знания за управлението на възнагражденията на наемния персонал и разходите за труд на работодателите. Управлението на възнагражденията се разглежда като компонент от управлението на човешките ресурси, но същевременно и като важна част от управлението на финансите (управлението на разходите) на организациите. Тези проблеми са винаги актуални както за теорията, така и за практиката. Основната причина за тази постоянна актуалност е, че възнагражденията и разходите за труд са пряко свързани с осигуряването, развитието и използването на ключовия ресурс за всяка организация и общество- хората. Хората, с техните знания, умения, опит, квалификация, желания за работа и постижения, са основен фактор за конкурентоспособността и просперитета, както на отделната организация, така и на цялата обществена система.

    Учебната дисциплина „Икономика на хотела и ресторанта“ е предназначена за студентите от специалност „Туризъм“, редовна форма на обучение, образователно-квалификационна степен „Магистър”.

Основната цел на обучението е да запознае студентите и формира система от знания и умения за основните положения на икономиката и управлението на хотелиерството и ресторантьорството, както и да създаде практически умения за управлението на малки и средни хотелиерски и ресторантьорски предприятия.

Предмет  на  дисциплината  са икономическите  закономерности,  процеси, взаимоотношения и взаимодействия в хотелиерското и ресторантьорското предприятие. Изучават се съдържанието, особеностите, показателите и методите за анализ и оценка  на  икономическата  дейност  на  хотели и ресторанти. В семинарните занятия се разглеждат примери и решават казуси от практиката на икономиката на конкретни хотелиерски и ресторантьорски обекти.

Чрез дисциплината се създават и усвояват умения за анализ и оценка на икономическото състояние на хотелиерското и ресторантьорското предприятие, на чиято база обосновано да се вземат решения по отношение на нейното бъдещо икономическо развитие. Обучението формира професионална нагласа за непрекъснатото измерване, анализиране и управление на основни икономически показатели на фирмено равнище в хотела и ресторанта, даващи достоверна информация за икономическото състояние на предприятието и позволяващо да се формират ефективни управленски решения.

Основната цел на обучението е да  подготви специалисти в областта на туризма, с познания по проучвания и анализи на факторите оказващи влияние върху доходността на приходите от продажби в хотелиерството и възможност за вземане на решения относно цените, ценообразуването, продажбите и доходността..

Чрез дисциплината се създават и усвояват умения за разбиране на комплексността на хотелиерската дейност и схващането, че тя е интегрирана система със специфичен характер, на чиято база да се усвоят умения и знания за ръководенето на хотелиерски обект от разнороден тип. Обучението формира професионална нагласа за непрекъснатото развитие на хотелиерската дейност, което модифицира подходите на нейното управление.

Хората, работещи в отрасъл “Туризъм”, са най-ценният актив и най-голямото конкурентно предимство на всеки хотелски комплекс, на всяка туристическа агенция или заведение за хранене и развлечения, на всяка организация, предлагащи основни и/или допълнителни туристически услуги. На човешките ресурси следва да се гледа като на капитал, който, правилно управляван, е непрекъснат източник на печалба, на развитие и утвърждаване на имиджа.

Съдържанието на тази книга е композирано в шест глави, всяка от които съдържа по четири параграфа.

В първа глава се спира вниманието на срещани, но не откроени в теорията, постулати относно същността на човешките ресурси в туризма и тяхното управление в стратегически, тактически и оперативен план. Специално внимание  се отделя  на изясняване същността и приложението на основните управленски функции при мениджмънта на кадри в туризма.

Втора глава е посветена на процеса на набор и подбор на човешки ресурси. Основен акцент тук е моментът с дефиниране на изискванията към туристическите кадри, източниците на работна сила. Разгледани са и бизнес практиките, които се използват в наши дни за правилния подбор.

Обучението и развитието на човешките ресурси са в основата на просперитета на всяка компания. Затова именно в трета глава се акцентира на атестирането, оценяването и повишаването на квалификацията на туристическите кадри. Специално място е отделено на тийм билдинга като метод на обучение и процес на формиране на екип, който е задължителен елемент от качеството на комплексния туристически продукт.

В четвърта глава се изследва състоянието на образованието на човешките ресурси в сферата на туризма. Откроени са противоречията и потребностите, на които трябва да отговаря съвременното академично образование. На база на проведено анкетно проучване сред собственици и мениджъри на големи хотелски комплекси и туристически агенции се налага изводът за задължителна лятна практика през всяка от четирите години бакалавърска програма, по време на която студентите да са преминали през хотелски комплекс, заведение за хранене и развлечения и туристическа агенция.

Доброто образование върви ръка за ръка с високата мотивация не само за придобиването му, а най-вече за практическото му реализиране. Ето защо в монографията съм извела основните мотивационни фактори, подходящи за спецификата и естеството на туристическата дейност и са предложени алтернативи за мотивиране на туристическите кадри.

Глава пета акцентира на съотношението между свободното и работното време на човешките ресурси. Разгледана е същността и специфичните характеристики на свободното време и неговата органична взаимообвързаност с туризма. Посочени са конкретни стъпки в одита на работното време и е отделено специално внимание на целеполагането като процес, който ни помага да постигаме повече с по-малко, като се фокусираме върху ценното.

Последната глава акцентира на управлението на времето на човешките ресурси в системата на туризма. Разгледани са всички аспекти на времето като ресурс, дефинирано е понятието “time management” и свързаната с него терминология. В заключение са изведени техниките за определяне на приоритети и е представен практически модел за разпределяне на задачите в служебното работно време на служителите на различни позиции в отрасъл „Туризъм”.

Предмет на изследване в настоящата монография е управлението на времето на човешките ресурси в отрасъл „Туризъм”, които се явяват и обекта.

Целта е да се докаже, че старите постулати в управлението на туристическите кадри следва да бъдат осъвременени в контекста на новите реалности. Времето е неоценим ресурс и следва да се менажира правилно с оглед постигане на преследваните цели.

В контекста на поставената цел са изпълнени следните задачи:

v  дефинирано е понятието „човешки ресурси”;

v разгледано е тяхното стратегическо, тактическо и оперативно управление;

v детайлизирани са стъпките в процесите на набор, подбор, обучение и развитие;

v конкретизирани са източниците на работна сила, както и съвременните изисквания към нея;

v  доказана е неразривната връзка между образование, мотивация и трудово възнаграждение;

v откроени са основните мотивационни фактори в отрасъл „Туризъм”;

v изведена е същностна характеристика на термина “time management” и свързаните с него понятия;

v предложени са практични модели за разпределение на времето за изпълнение на служебните задачи, възникващи в работния ден на различните позиции в туристическия отрасъл.

Книгата е плод на доброто ми образование по „Туризъм” и практическата ми работа и мотивация да се уча и развивам в този отрасъл.